Lååååååångvecka på Gotland

Idag är det måndag och idag är det första dagen hemma efter vår 10 dagar  lång vistelse på det soliga Gotland. Det skulle åkas hoj i 6 dagar och semester i 4 dagar. Med facit i hand så blev det inte riktigt som vi hade tänkt oss. Vi åkte till Gotland på onsdagen. Torsdagen var en lugn och skön dag och hojåkningen på Gotland Ring under helgerna blev som planerat. Trots lite blåsigt start på första helgen så gick hela den första helgen jättebra. Håkan åkte mycket hoj, deltagarna höll sig på hjulen, och jag och Victor var på banan två dagar och kvar i stugbyn en dag. Dock var det andra saker som komplicerade allt. På fredagen fick Håkan problem med en server hemma och trots åtskilliga försök till att lösa problemet på distans så blev den enda lösningen på problemet att Håkan flög hem på måndag morgon. Efter att ha lokaliserat problemet så kunde han flyga tillbaka på tisdag morgon.  Själv försökte jag och Victor vara sällskap till A, A och A då en rundvandring i Visby var planerad. Tyvärr så regnade det så mycket så efter att ha varit på Krusmyntagården och sedan en lunch i Visby så valde A och A att avbryta rundvandringen och istället sätta sig i bilen och se lite av Gotland via bilen. Jag och Victor åkte tillbaka till stugbyn och under kvällen så lagade H middag.

När Håkan sedan kom tillbaka till Gotland på tisdags morgon så blev det senare på dagen en visit till Fårö och till Ebbas. Ebbas är en restaurang på Fårö dit vi varje år åker för att äta saffranspannkaka. Det har blivit lite av en tradition, på kvällen sen blev det middag ute bland myggen och en tidig kväll till sängs.

Onsdagen började inte bra. Under natten till onsdagen så började Victor få väldigt svårt att andas. Han hade problemet till viss del redan på tisdagen men vi gav honom medicin som skulle hjälpa honom. Men istället för att hjälpa så tyckte både jag och Håkan att det bara blev värre. Victor hade svårt att andas och var ledsen och nedstämd. Det enda som funkade för honom var att ligga på mitt eller Håkans bröst och få tröst och sömn. Till slut runt lunch så ringde jag sjukvårdsupplysningen och blev där slussade vidare mot Visby lassarett för undersökning av Victor. Jag följde med Victor medans Håkan hängde med resten av gänget (20 personer) till gocartbanan. Onödigt att vi båda sitter i ett väntrum och rullar tummarna.

Efter en akuttid på barn och ungdomsmottagningen fick vi valmöjligheten att bli inlagda för observation under natten eller att åka hem och komma tillbaka om det skulle bli ännu värre. Håkan kom till sjukhuset efter gocarten och vi valde då  att lägga in Victor på observation och att jag skulle stanna med honom. Håkan åkte då iväg och fixade tandborste, blöjor och lite annat smått och gått för att kunna stanna en natt. I samband med inskrivningen på sjukhuset så togs beslutet av läkare att Victor skulle inhalera medicin en gång i timmen. Vi fick ett rum på barnmottagningen med världens underbaraste utsikt. Här kunde jag ha suttit och ammat konstant 😉

Victor svarade bra på medicinen de första timmarna så vid midnatt togs beslutet att inhaleringen skulle ske en gång varannan timme resten av natten. Samtidigt fick personalen reda på att ett sjukt barn var på väg in och avdelningen var fullbelagd. Beslutet togs av personalen att den som måste flyttas på blev vi. Vi blev placerade i en ”skolsal” (ett kontor). Lite krångligare blev allt men jag var glad över att vi fick vara kvar. Jag tog inte det självklart då vi 3 veckor tidigare uppsökte Linköpings barnklinik fick svaret att ville vi läggas in för observation så var Linköping och Norrköping fullt så då fick vi åka till Västervik (15 mil!!! bort)

På torsdag morgon när läkarna gick ronden fick vi efter att Victor undersökts reda på att det bästa var om Victor började att inhalera astma medicin. Läkarna sa att det går inte att ställa diagnosen astma på honom eftersom han är så liten men eftersom vi ha så många som har både astma och allergier i släkten så vore det dumt att inte ta medicinerna, då de visade sig fungera väldigt bra under kvällen och natten. Det är inte det lättaste att inhalera medicin hemma med så små barn men vi får göra det bästa vi kan. Med medicinerna kan nu Victor själv börja ge förkylningen han har en match.

När Håkan och H kom och hämta oss så bestämde vi oss för att åka och äta lite och göra Visby sen. Vi åt på Max och kom sedan till gågatan ovanför ringmuren. Sen upptäckte säger H – titta Marie de har 50% rabatt på allt i hela butiken på Bikbock. 45 minuter senare kom jag ut en en kasse kläder och Håkan och H hade tröttnat på att vänta så de hade handlat lite mat tills kvällen och frukosten.

Andra helgens hojåkning flöt på bra. Mycket hojåkning och deltagarna höll sig på hjulen även denna helg med vissa undantag. Vädret denna helg bjöd på mer sol. Många av oss var rejält solbrända när vi på söndagen började plocka ihop vår ”taikonby”.

När vi plockat ihop vårt tält och packat ur hela bilen för att sen packa in allt igen började vår resa hemåt. Vi (jag, Håkan, Victor och H) gav oss av mot Visby med sikte på att ta en glass i hamnen innan påstigning. Vi tänkte att eftersom semesterdagarna inte blev som vi hade hoppats på så skulle vi i alla fall bevara en ”tradition”. Väl nere i hamnen så bestämdes det att vi skulle ta något att äta. Pizza och två plankstek beställdes in med ca 45 minuter kvar innan vi fick lov att vara på båten. Klockan gick och gick och jag blev bara mer och mer stressad. Men enligt H så var allt lugnt. Vi skulle hinna med, jag behövde inte känna mig stressad. När jag tillslut fick reda på vad klockan var så var den 17:16… 4 minuter kvar innan de stänger grindarna in till båten. Vi rusade iväg och packade så in oss i bilarna så fort vi kunde. När vi kom fram till grindarna så hade de redan stängt. H stog först i kön och efter honom stog en annan privatperson och därefter stog vi. H och privatpersonen fick åka på men vi fick inte. Det var fullt!

Där stog vi med en biljett till Oskarshamn men missade boardingtiden med 5 minuter. Vi fick svaret att ville vi till fastlandet fanns det två val: 1 Åka och ställa oss i standby-kön för färjan som gick till Nynäshamn 2 timmar senare eller 2 boka en ny biljett för att åka morgonen därpå. Vi valde alternativ nummer 1. Jag tror aldrig att jag sett Håkan så arg som han var just då. Hans oro speglade direkt över sig på Victor så där stog jag nu med en arg man och ett ledsen barn.

Under dessa två timmar såg vi alla andra kompisar som vi umgåtts med under veckan åka på färjan. Många av dem såg ut som fågelholkar över att vi stog i standby-kön. De hade räknat med att vi vid det laget skulle sitta på färjan till Oskarshamn. När boardingtiden gått ut för Nynäshamnfärjan så visade det sig att alla i standbykön fick plats på färjan. Så nu var vi äntligen på väg hemåt.

Med facit i hand så blev resultatet av denna incident en 2 timmar extra lång väntan och en 5 mil längre färdväg när vi väl kom till fastlandet igen.Vi var hemma vid 1 på natten och kom i säng ungefär en timme senare, efter att vi plockat in viss packning och sett till att Victor fick mat i sig.

Mycket kan hända under en semester som man inte räknat med men med lite tur, planering och ett glatt humör kan det bli ett ordentligt äventyr.

Nu har lagt årets Gotland bakom oss, det som återstår nu är att se alla bilder som tagit under veckan. Ska bli spännande att se om man fastnat på några. 🙂 Och såklart att börja se fram emot en eventuell resa nästa år. Vi planerar in lite mindre incidenter under veckan men vem vet som lurar runt hörnet 😀