Efter två års förskjutning på Ölandsveckan så blev det äntligen av. Mot Lundegårds camping och danskvällar i 6 dagar!

Campingen var redan full av fart och fläng när vi kom på söndagen, det började ju egentligen på lördagen redan men för två år sen när det bokades var tanken att vara på Västervik och Hela Sverige dansar torsdag till söndag, nu blev det svensexa i Skåne istället på lördagen 😉

Vi kom fram, fick vår plats och parkerade för veckan. Dansen började 21.30 så förhållandevis snart var det dags för en förväntansfull Marie att dra till logen på dans!

På måndag var det väldigt lätt att sova lääänge, det är ju mörkt i husbilen så man fattar inte riktigt vad klockan är, förutom om solen steker på och det blir vaaarmt 🙂 Vi kom upp så småningom, frukost intogs och dagen började väl framåt 10-11 eller nåt sånt. Idag var det bada i Kalmarsundet som var på schemat. Vi hittade till en bikepark som Filip fastnade för och det visade sig bli många timmar här under veckan, det var en del andra barn också som åkte runt, hoppade och hade kul här i timmar!

Dagarna bestod mest av bada, sola, springa & cykla. Vi drog till Köpingsvik på cykel hela familjen, där blev vi överraskade av en störtskur och vi fick ta skydd i sportbutiken som var i tält vid vägen. Sen när det gick över cyklade vi iväg, åt en jättegod pizza, handlade lite i affären och cyklade sen hem via stigen närmast stranden.

Vi träffade Maries danskompisar som hon lärt känna genom åren ute på de olika dansplatserna, mycket härliga människor! Det begav sig ju inte bättre än att vi faktiskt firade vår egen bröllopsdag på Öland och dessutom fick vi senare på kvällen vara med om ett bröllop på scenen i logen! Fantastiskt härlig stämning kan väl säga att det var den här kvällen.

Dagarna fortsatte i sin lugna mak, spela kortspel, bada, sola, äta gott, bada lite till, cykla och ha trevligt i och runt campingen. Vi provade på deras pool en dag, man fick verkligen känslan av att vara i Spanien nånstans, havet i bakgrunden och varmt som tusan vid poolen med lite palmer runtomkring.

Barnen då? Jo, det fanns ju en hel del andra barn i alla åldrar att hänga med, Filip var mest i Bikeparken och Victor på hoppkudden eller beachvolleyplanen om kvällarna. Det här är första gången vi är en hel vecka så det hanns ju med att träffa några som de hängde med och när de skulle åka var det lite trist för de hade haft så kul i nästan en hel vecka.

Husbilen fungerade precis som den är tänkt att fungera, efter vårens incidenter med ett extra spridarbyte (på garanti) och vattenläcka i kökskranen så var det skönt att känna att allt fungerar! Första resan på flera år där motorn går som den ska utan att va nervös för ”failsafe” läge och annat strul.

Eftersom vi stod still så länge var vi lite försiktiga med att duscha, diska och så vidare i husbilen eftersom gråvattentanken förmodligen kunde bli full om vi inte tänkte oss för, det fanns avlopp vid platsen så hade jag bara ordnat en slang för gråvattnet hade det inte varit ett problem, det fixas till nästa gång. Vi klarade att inte fylla den innan vi åkte och vi fick fylla på färskvattnet en gång, det gick åt mycket vatten här, dricka/saft, matlagning och utedusch gick varje dag så.

Min runstreak fortsatte såklart varje dag, jag hittade fina leder både söderut och norrut, nästa gång ska vi prova lite österut också 🙂 Fantastiskt landskap att springa i, ena sidan vattnet och andra sidan Ölands fina skog och åkermark.

Avresan då? Jo, vi åkte vid 11 tiden, tömde tankar på bilen och åkte iväg och nr vi sitter i bilen på campingen på väg ut öppnar sig himlen med HAGEL och störtskur utan dess like. Vi tycker synd om grannen som inte räknat med regn alls den här dagen och hade tagit det lite lugnt med nedtagandet av förtältet (utcheckning är kl 14) som nu blev skapligt blött 🙁

Resan hem gick bra via Vimmerby, härlig väg att åka, fin natur och inte mycket trafik. Hemma så blev det mastodont urlastning och tvättmaskinen gick igång ganska snart och vi hann nog med tre maskiner innan kvällen kom.

Det sköna med husbilen versus hur det var innan, man kan lämna det i bilen om man vill, maten står sig fint i kylen, kläder kan ligga kvar om man bara vill in och däcka i sängen, liksom ingen brådska att packa ur, samtidigt som det är skönt att få det gjort. Till exempel cyklarna tog det tre dagar innan de togs ned från cykelstället 😉